keskiviikko 11. heinäkuuta 2007

Let the journey begin

Töissä ei ole lisäkseni juuri ketään muista vakituisemmin täällä työskentelevistä. Kesäloma on vienyt muut paitsi aloittelevat graduntekijät ja meidät kurjat akateemisen uran aloittajat. Jatko-opiskelijoista osa ei malta pitää lomaa... Välillä meidän aloittavien jatko-opiskelijoiden kesken tuntuukin olevan kauhea kilpailu, välillä tunnutaan olevan samassa veneessä. Kauheinta oli odotella tuloksia opiskelijavalinnasta, silloin joka puolella spekuloitiin kenellä on parhaat mahdollisuudet päästä sisään ja kuka jää rannalle ruikuttamaan. Onneksi minä en jäänyt!

Menestymisen tarve on täällä niin kova, että hommia saa tehdä niska limassa. Vai olenko se muuten sittenkin minä, jolla on kova tarve menestyä? Joka tapauksessa muissa kouluissa sisään pääsee ihmisiä, jotka ovat ihan pihalla akateemisesta tutkimuksesta. Täällä moni meistä jatkoon päässeistä on jo julkaissut jotain tai ainakin päässyt konferenssiin esittelemään tutkimuksiaan kuten minä. Perjantaihin mennessä pitää olla ns. full paper kirjoitettuna, jotta pääsen esiintymään työpajassa, johon minun työni hyväksyttiin. Lisäksi laitoin pari tuntia sitten eteenpäin abstraktin, jolla yritän päästä Helsingissä jokusen kuukauden päästä järjestettävään konferenssiin. Olen nuoleskellut yhteyshenkilöä siihen mallin, että saatan päästä jo senkin puolesta. Hymiö.

Ajattelin, että tästä blogista voisi tulla päiväkirja matkastani kohti tohtoriutta. Toisaalta voisin jossain muualla pitää päiväkirjaa edistymisestäni ihan omalla nimelläni, mikä saattaisi olla hyödyllistäkin jatkoa ajatellen.

Ei kommentteja: